Institutionen för ekologi och genetik

Han går till botten med sjöars koldioxidutsläpp

Vilken roll spelar sjöar och vattendrag för jordens klimat? Kan man mäta den mänskliga påverkan på ekosystemen? Vägen till ökad kunskap om naturens kretslopp går genom bredare forskningssamarbeten enligt Sebastian Sobek, limnolog vid IEG.  Läs intervju med Sebastian Sobek
Fler forskarporträtt

Erkenlaboratoriet

Fältstationen Erkenlaboratoriet har alltsedan 1940-talet fungerat som en kombinerad forskningsstation och kursgård för forskare och studenter vid Uppsala universitet. Fältstationen är en underenhet till limnologiska avdelningen som tillhör Institutionen för Ekologi och Genetik. Erkenlaboratoriet har utvecklat ett omfattande uppföljningsprogram för sjön Erken, som lett till deltagande i flera större EU-projekt med inriktning mot effekter av klimatförändring och automatisk monitoring av växtplanktonutveckling i sjöar.

Uppsala Linnécentrum för evolutionsgenomik, UCEG

Uppsala Linnécentrum för evolutionsgenomik, UCEG, består av en grupp forskare som arbetar tillsammans för att bättre förstå hur levande organismer förändras genom evolution. De använder sig av nya tekniker för att undersöka hur variation i organismers hela arvsmassa påverkar deras förmåga att överleva och fortplanta sig i olika naturliga miljöer. Hur snabbt kan naturliga populationers anpassa sig till miljöförändringar? Hur bildas nya arter? Deras frågeställningar handlar också om hur evolutionen har format den biologiska mångfald vi ser i idag. Vilka storskaliga morfologiska förändringar krävdes för att möjliggöra ett liv på land? Hur ser livets träds djupaste rötter ut? Vad har mitokondrier (det vill säga cellens kraftverk) för ursprung?

Linnécentrum för växtbiologi i Uppsala (LCPU)

Linnécentrum för växtbiologi i Uppsala (The Linnean Centre for Plant Biology in Uppsala, LCPU), är ett forum för samverkan mellan all växtforskning i Uppsala. Målet är att främja excellens genom tvärvetenskapliga kontakter och utveckling av banbrytande forskning.

Linnécentret främjar kontakter mellan grundforskning och tillämpad forskning inom växtbiologin. Det bygger på att man sammanför den senaste forskningen och redan väletablerade kontaktnät inom biodiversitetsområdet med övriga intressenter. Den växtbiologiska forskningen i Uppsala är mångfacetterad. Den stäcker sig från studier av växters funktionella egenskaper till samspel mellan växter och deras omgivning. Forskningen ska hitta lösningar på frågeställningar inom grundforskning och tillämpad forskning av direkt relevans för jordbruk, skogsbruk och förvaltning av biologisk mångfald. Linnécentret är ett samarbete mellan Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) och Uppsala universitet.

Swedish Infrastructure for Ecosystem Science, SITES

Swedish Infrastructure for Ecosystem Science, SITES, är en nationellt samordnad infrastruktur för terrester och limnologiskt fältforskning. SITES består av nio forskningsstationer: Abisko, Tarfala, Svartberget, Röbäcksdalen, Grimsö, Erken, Asa, Skogaryd och Lönnstorp.